Home > Yhteiskunta ja politiikka > Liikenneverkkosoppaan yksinkertainen resepti

Liikenneverkkosoppaan yksinkertainen resepti

tammikuu 25th, 2017

Autoilun ja tieverkon maksuja on syytä uudistaa, se pitää paikkansa. Mutta tuntuu että ministeri Bernerin ja virkamiesten ajattelu rajoittuu vain hyväosaisiin ja niihin joilla on vara ostaa kalliita autoja käteisellä. Ne joilla ei ole varaa uuteen autoon maksakoot myös hyväosaisten autoilun. Kohtuullisuus ja oikeudenmukaisuus ei ainakaan kuulu nykyhallituksen sanavalikoimaan, ainakaan oikein ymmärrettynä.

Autoveron poistaminen

Jokainen autoilija kannattaa väliaikaisen, n. 60 vuotta voimassa olleen autoveron poistamista. Mutta sitä ei voi tehdä niin että ne autot joista aikoinaan on maksettu autovero, maksavat maksut uudestaan. Oikea tapa on veloittaa tienkäyttömaksu niiltä joilta ei autoveroa peritä, olkoon se maksu sitten vaikka kilometripohjainen, koska uusiin autoihin järjestelmä on valmiina. Myös ulkomaalaisilta autoilta voitaisiin periä kilometripohjainen tienkäyttömaksu.
Vanhemmat autot eivät maksaisi tätä käyttömaksua koska niistä on autovero maksettu jo aikaisemmin. Näin autoilija voisi itse harkita missä vaiheessa siirtyy autoverovapaaseen autoon ja maksaa kilometripohjaista tienkäyttömaksua.

Liikenneverkkomaksu

Liikenneverkkomaksu perittäisiin autoilijan asuinpaikan mukaan. Hesalainen ei tarvitse autoa, koska siellä kulkee julkinen liikenne tarpeeksi tiheästi, syrjäseudulla taas koulubussit ovat ainoita julkisen liikenteen palveluja ja ne eivät sovellu työmatkaliikkujalle.
Maksu voitaisiin painottaa esimerkiksi seuraavasti:
A 3 x perusmaksu       Pääkaupunkiseutu
B 2,5 x perusmaksu   Muut isot kaupungit, joissa kattava joukkoliikenne
C 2 x perusmaksu      Keskikokoiset kaupungit
D 1,5 x perusmaksu   Muut isommat keskustaajamat isompien alueiden reuna-alueet
E perusmaksu            Taajamat ja haja-seutualue jossa joukkoliikenne toimii
F 0,5 x perusmaksu  Syrjäseudut ja haja-seutu jossa ei toimivaa joukkoliikennettä

Polttoainevero

Polttoainevero on ainoa oikea tapa veloittaa auton käyttöä. Näin ne jotka ajavat paljon maksavat siitä, helpoin tapa laskuttaa ja sopii myös vanhoihin autoihin.

Ehdotukseni täysin vapaasti liikenneministerin käytettävissä, eikä vaatine enää kuukausien työryhmämietintöjä ja turhia kokouspalkkioiden maksamista.

Yhteiskunta ja politiikka

Comments are closed.